ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

شیر پاک کن یا میسلار واتر کدام مناسب تر است؟

Default Avatar
ماماکالا
27 اردیبهشت 1403
9 دقیقه زمان برای مطالعه
شیر پاک کن یا میسلار واتر کدام مناسب تر است؟

شیر پاک کن (Cleansing milk) و میسلار واتر (Micellar water) از محصولات بسیار پرطرف‌دار مراقبت از پوست هستند که برای پاک‌سازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این دو محصول در فرمولاسیون، مکانیسم عملکرد و نوع استفاده با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

میسلار واتر چیست؟

شناخت میسلار واتر و آگاهی در خصوص مزایای آن سبب می‌شود تفاوت میسلار واتر و شیر پاک کن را بهتر درک کنید. میسلار واتر یک محلول پاک‌کننده‌ی چندکاره است که با از بین‌ بردن آلودگی‌ها می‌تواند پوست شما را تمیز، شفاف و شاداب ‌کند. این محلول پاک‌کننده‌ی آرایش صورت که شکلی شبیه به آب دارد حاوی میسل است. میسل‌ها نوعی سورفاکتانت‌ (ماده‌ فعال سطحی) هستند. سورفکتانت ماده‌ای است که جهت کاهش کشش سطحی بین مواد مختلف مانند دو مایع، گاز و مایع یا بین مایع و جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده دارای هر دو گروه آب‌ گریز و آب‌ دوست است. به‌ عبارت‌ دیگر، یک سورفکتانت هم یک جزء نامحلول در آب و هم یک جزء محلول در آب دارد.

پیشنهاد مقاله: روتین ضدپیری که پوست را جوان نگه می‌دارد

میسل‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و کره‌های بسیار کوچک و میکروسکوپی تولید می‌کنند. بخش داخلی یا هسته میسل‌ها آب‌گزیر و چربی‌دوست و غشای خارجی آن‌ها آب‌دوست است و آب را جذب می‌کند. سبوم، آلودگی‌های محیطی و مواد آرایشی به میسل‌ها متصل شده و از پوست دفع می‌شوند؛ بنابراین میسل‌ها می‌توانند تا حد زیادی آلودگی‌های محیطی را از سطح پوست پاک کنند. لازم به ذکر است که میسل‌ها هیچ‌گونه تداخلی با تعادل فیزیولوژیک پوست ایجاد نمی‌کنند.

مزایای میسلار واتر

  • گلیسیرین موجود در میسلار واتر پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کند؛ بسیاری از محصولات میسلار واتر حاوی گلیسیرین هستند و گلیسیرین می‌تواند رطوبت موجود در هوا را جذب کند و پوست را مرطوب نگه دارد.
  • به دلیل وجود میسل‌ها در این محلول جادویی، میسلار واتر می‌تواند به نحو کارآمدی آلودگی، گردوغبار، چربی و مواد آرایشی را از پوست پاک کند. بخش چربی‌دوست میسل می‌تواند به‌خوبی چربی و مواد آرایشی را در خود حل کند و بخش آب‌دوست به زدودن و حل‌شدن آن‌ها از روی پوست کمک می‌کند.
  • تمامی بخش‌های صورت را از جمله لب و چشم‌ها می‌توان با میسلار واتر پاک کرد.

معایب میسلار واتر

  • سورفاکتانت‌ها به طور گسترده در محصولات مرطوب‌کننده، شوینده‌های کف‌کننده و…مورد استفاده قرار می‌گیرند با این وجود مطالعات جدید نشان می‌دهد که سورفاکتانت‌های خشن به کار رفته در محصولات پاک‌کننده ممکن است باعث ایجاد آسیب به مواد پروتئینی و چربی پوست شوند؛ هر چند میسل‌ها جزو سورفاکتانت‌های ملایم دسته‌بندی می‌شوند با این وجود هر نوع سورفاکتانت می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث سفتی، خشکی، آسیب به سد پوستی و تحریک شود. از طرف دیگر سورفاکتانت‌ها در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند به محیط‌ زیست آسیب برسانند.
  • بعضی از افراد از محصولات آرایشی ضدآب استفاده می‌کنند که تمیزکردن آن به چیزی بیشتر از میسلار واتر نیاز دارد. اگر آرایش چشم خود را به‌خوبی تمیز نکنید، ممکن است به یک بیماری به نام اختلال عملکرد غده‌ی میبومین (MGD) مبتلا شوید که از علائم آن می‌توان به خشکی و درد چشم اشاره کرد.
شیر پاک کن یا میسلار واتر کدام مناسب تر است؟
گلیسیرین موجود در میسلار واتر پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کند

شیر پاک کن چیست؟

شیر پاک کن که یکی از قدیمی‌ترین محصولات پاک‌کننده‌ی صورت محسوب می‌شود نوعی ماده‌ی مبتنی بر آب است که بافتی کرمی‌شکل دارد. این محصول شامل ترکیباتی از آب، الکل، گلیسیرین، اسیدهای آلفا هیدروکسی و مواد ضدعفونی‌کننده است. شیر پاک کن ها علی‌رغم نامش از شیر ساخته نمی‌شود. بلکه نام این محصول به دلیل بافت و رنگ شیر مانند آن شیر پاک کن نام‌گذاری شده است؛ اما حاوی شیر نیست.

پیشنهاد مقاله: فیس واش چیست face cleanser

پس از استفاده از شیر پاک کن احتیاج به آب دارید البته باید در نظر داشته باشید که شیر پاک کن با فیس واش تفاوت دارد چرا که مانند فیس واش کف نمی‌کند و فرمولی متفاوت از این نوع پاک‌کننده‌های صورت دارد. شیر پاک کن به لحاظ ساختاری نوعی امولسیون مایع با پایه لیپیدی است که از طریق ترکیب‌شدن با ناخالصی‌ها و مواد آرایشی، آن‌ها را از سطح پوست پاک‌سازی می‌کند. این محصول معمولاً دارای قدرت التیام بخشی و مرطوب‌کنندگی بسیار قدرتمندی است و به همین دلیل هم از ایجاد التهاب، قرمزی و خشکی پوست جلوگیری می‌کند و پوستتان را برای مراحل بعدی روتین زیبایی آماده می‌سازد.

مزایای شیر پاک کن

  • شیر پاک کن نسبت به سایر پاک‌کننده‌های پوست مانند میسلار واتر و فیس واش مواد شیمیایی کمتری دارد و بیشتر از مواد طبیعی تشکیل شده است به همین دلیل نسبت به دیگر محصولات پاک‌کننده پوست ملایم‌تر است و افرادی که پوست حساس دارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • شیر پاک کن برای پاک‌سازی دو مرحله‌ای عالی است. در پاک‌سازی دو مرحله‌ای اول آلودگی‌ها و مواد آرایشی از روی سطح پوست پاک می‌شوند و در مرحله دوم لایه‌های عمیق‌تر پوست و منافذ به‌خوبی پاک‌سازی می‌شوند و هر باکتری و آلودگی که در مرحله اول پاک‌سازی نشده در مرحله دوم از پوست پاک می‌شود. شیر پاک کن را می‌توانید در هر دو مرحله پاک‌سازی استفاده کنید چرا که این محصول نرمی و لطافت را به پوست بازمی‌گرداند و پوست را خشک و تحریک نمی‌کند.
  • شیر پاک کن ها به طور معمول شامل اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) و بتا هیدروکسی (BHA) هستند که می‌توانند با کاهش سطح چربی پوست، جوش‌های پوستی را کاهش دهند.

معایب شیر پاک کن

  • شیر پاک کن کن به عنوان یک ماده‌ی پاک‌کننده‌ی مبتنی بر آب به نسبت پاک‌کننده‌های حاوی روغن ممکن است نتواند تمامی مواد آرایشی را از روی سطح پوست پاک کند. به همین منظور بهتر است برای مواقعی که آرایش نسبتاً سنگین و زیاد روی پوستتان دارید ابتدا با یک پاک‌کننده آرایشی حاوی روغن پوستتان را به‌خوبی پاک‌سازی کنید و در مرحله‌ی دوم از شیر پاک کن استفاده کنید. این محصول هم مانند میسلارواتر برای پاک کردن آرایش های ضدآب کافی نیست.
  • شیر پاک کن برای پاک‌کردن نواحی حساس صورت مانند لب و چشم‌ها محصول مناسبی نیست؛ بنابراین تمام بخش‌های صورتتان را نمی‌توانید با شیر پاک کن تمیز کنید.
شیر پاک کن یا میسلار واتر کدام مناسب تر است؟
شیر پاک کن نسبت به سایر پاک‌کننده‌های پوست مانند میسلار واتر و فیس واش مواد شیمیایی کمتری دارد

شباهت شیر پاک کن و میسلار واتر

تفاوت شیر پاک کن و میسلار واتر هر دو برای پاک‌سازی پوست مناسب‌ هستند و می‌توانند آلودگی، گردوغبار، مواد آرایشی و چربی اضافی پوست را پاکسازی کنند. هر دوی این محصولات می‌توانند در پاکسازی دومرحله ای مورد استفاده بگیرند و برای پاکسازی منافذ پوستی کارآمد باشند. مانند سایر محصولات مراقبت پوست در هنگام انتخاب میسلار واتر یا شیر پاک کن باید نوع پوستتان را هم در نظر بگیرید.

تفاوت شیر پاک کن و میسلار واتر

یک تفاوت شیر پاک کن با میسلار واتر به مکانیسم عملکرد آن برمی‌گردد. همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره شد میسلار واتر با فناوری میسل‌ها پوست را پاک‌سازی می‌کند در حال که شیر پاک کن کن آب، الکل، گلیسیرین، اسیدهای آلفا هیدروکسی و مواد ضدعفونی‌کننده است؛ به همین جهت ممکن است در هنگام پاک‌سازی سطحی شیر پاک کن مؤثرتر عمل کند؛ اما میسلار واتر پاک‌سازی عمقی‌تری نسبت به شیر پاک کن انجام می‌دهد و نفوذ این محصول در پوست نسبت به شیر پاک کن بیشتر است. از طرف دیگر هم تفاوت در مکانیسم اثر میسلار واتر و شیر پاک کن باعث می‌شود شیر پاک کن برای افرادی که پوست حساس دارند محصول بهتری باشد چرا که سورفاکتانت‌ها حتی اگر مانند میسل‌های موجود در میسلار واتر بسیار ملایم باشند باز هم ممکن است پوست را کمی تحریک و خشک کنند.

مکانیسم تجزیه مواد دومین موردی است که باید به آن توجه کنید؛ فرق شیر پاک کن و میسلار واتر در مواد تشکیل‌دهنده سبب می‌شود شیر پاک کن کن ماده‌ای قابل تجزیه در طبیعت محسوب شود؛ اما میسلار واتر حاوی سورفاکتانت است و این مواد در طبیعت تجزیه نمی‌شوند؛ بنابراین اگر جزو کسانی هستید که تنها از محصولات دوستدار طبیعت استفاده می‌کنید میسلار واتر نمی‌تواند محصول مناسبی برای شما باشد.

مقالات بیشتر: از محصولات اوریفلیم (Oriflame) بیشتر بدانیم

فرق شیر پاک کن با میسلار واتر در نحوه‌ی استفاده هم مورد دیگری است که باید به آن توجه کنید؛ برای تمیزکردن  صورتتان با شیر پاک کن کافی است چند قطره از آن را روی انگشتان بریزید؛ آن را همه جای صورت ماساژ دهید و سپس بشویید یا با پارچه نمدار آن را تمیز کنید. برای تمیزکردن صورتتان با میسلار واتر کافی است یک پد پنبه‌ای را گلوله پنبه‌ای را آغشته به میسلار واتر کنید و با آن صورتتان را تمیز کنید؛ پس از استفاده از میسلار واتر احتیاجی به آب ندارید.

دیگر تفاوت میسلار واتر و شیر پاک کن به این مسئله برمی‌گردد که شیر پاک کن برای تمیزکردن نواحی حساسی مانند دور چشم و لب محصول مناسبی نیست؛ اگر چشمانتان را به شیر پاک کن تمیز کنید ممکن است دچار سوزش چشم شوید؛ در حالی که میسلار واتر برای تمیزکردن این نواحی فرمولاسیون بهتری دارد.

شیر پاک کن یا میسلار واتر کدام مناسب تر است؟
یک تفاوت شیر پاک کن با میسلار واتر به مکانیسم عملکرد آن برمی‌گردد

شیر پاک کن بهتر است یا میسلار واتر؟

در این مطلب ضمن معرفی خصوصیات، مکانیسم، مزایا و معایب شیر پاک کن و میسلار واتر به تفاوت بین این دو محصول پاک‌کننده پرداختیم؛ اما سؤالی که احتمالاً برایتان پیش‌آمده این است که کدام یک از این دو محصول برای پاک‌کردن پوست بهتر است؟ برای پاسخ‌دادن به این سؤال باید به نحوه‌ی کاربری این دو محصول و نوع پوستتان توجه کنید؛ البته مسئله‌ی آلودگی محیط زیستی هم برای افرادی که تنها از محصولات دوستدار طبیعت استفاده می‌کنند موردی است که در هنگام انتخاب بین این دو محصول باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر پوست حساس دارید و بین انتخاب میسلار واتر و شیر پاک کن مردد هستید بهتر است شیر پاک کن را انتخاب کنید که با دارا بودن مواد طبیعی بیشتر نسبت به میسلار واتر برای پوست‌های حساس انتخاب بهتری است.

بیشتر بدانید: چگونه کرم روز و کرم شب استفاده کنیم

میسلار واتر و شیر پاک کن هر دو مزایا و معایبی دارند و برای این که بیشترین بازدهی را از این محصولات داشته باشید بهتر است شیر پاک کن یا میسلار واتر را در پاک‌سازی دو مرحله‌ای همراه با یک محصول دیگر استفاده کنید. البته میسلار واتر و شیر پاک کن را با یکدیگر هم می‌توانید استفاده کنید به این صورت که ابتدا صورتتان را با میسلار واتر تمیز کنید تا منافذ پوستتان به‌خوبی پاک‌سازی شود و در مرحله دوم با استفاده از شیر پاک کن آلودگی‌های باقی‌مانده روی پوست را تمیز کنید و با استفاده از بافت نرم و لطیف شیر پاک کن نرمی و رطوبت را به پوست بازگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

چند تکنیک‌ آرایشی برای داشتن بینی باریک (کانتور بینی)

چند تکنیک‌ آرایشی برای داشتن بینی باریک

کانتور بینی یکی از تکنیک‌های آرایشی است که با کمک آن می‌توانید ظاهر بینی را تغییر دهید.
Default Avatar
ماماکالا
16 اردیبهشت 1403
روتین ضدپیری که پوست را جوان نگه می‌دارند

روتین ضدپیری که پوست را جوان نگه می‌دارد

اگر سری به فروشگاه‌ها بزنید یا تبلیغات اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید،
Default Avatar
ماماکالا
29 اردیبهشت 1403
انتخاب بهترین نوع مداد لب

انتخاب بهترین نوع مداد لب

مداد لب یکی از وسایل آرایشی کاربردی است که به آن خط لب هم گفته می‌شود. مداد لب می‌تواند
Default Avatar
ماماکالا
26 اردیبهشت 1403
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • کد محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • در دسترس بودن
  • افوزدن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه